Wednesday, June 27, 2012

Gerbang Hidupku!!

Dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang..

                   Aku mulakan kalam ini dgn nama Tuhanku kerana setiap ape yg aku tulis ini mnjadi saksi hari kiamat kelak.Bicara aku kali ini mngenai ape yg ade yg dalam pelusuk hati ak.
Alhamdulillah, Engkau masih takdirkan aku hidup dn bernyawa atas muka bumi ini,tpi Engkau xk ciptakan aku atas dunia ini dgn sia2 pasti ade tujuannya..
                                     
                          Bermulalah hikayat aku pd cuti yang pnjang walaupun sudah lama cuti..bru terdetik nk tulis warkah ni.ak tak bercuti kt mane2 pun,xkde kerja,xkde ambil upah apepun..cuma duduk rumah  jaga adik,kemas umah,memasak pd hari sekolah je lah..*huhu sedih jgk hati ini.  .tiba2 terdetik dlm hati aku sikap xk puas hati,cemburu dn bermcm2 lg..Astaghfirullah hal azim..minta djauhkan dr godaaan syaitan ; ( ..nak tahu sebab apa....sebab  mereka-mereka itu dpt pngalaman kerja at the same time dpt duit hasilpeluh sendiri Allahu Akbar..bersyukurlah,pnglman merantau meliht negara2 keadaan Subhanallah!!,dn perskitarn dn gelagat manusia cara hidup mereka,dpt menghadap kitab2,mnuntut ilmu direct dpn tok guru a.k.a ber u'zlah(mngasingkan diri dri kesibukn kota) di pondok".

                     Walau cemburu mana pun aku pd mereka itu,aku yakin suatu hari nnti Allah akan gantikan kpd aku benda yg lbh baik dlm setiap benda yg ak buat ..bisik hati kecil

aku : teringin sangat utk menuntut ilmu  kitab di pondok,mengenali ulama',syeikh2 hbt mngambil                          sdikit sbnyk ilmu yg dia ade,ingn merasai khidupan di sana yg serba dhaif..ingin sekali merasai hidup bersusah seperti saudara2 aku di negara yang Masyallah
mama n abah : xkpayoh lah nk gi pondok nyo..jago adik kt umoh sudoh..adik sapo nok jago
aku : Ya Allah ,aku terima sgala ujianMu ini..tp ak tetap akn berkeras akn pergi jgk jika de   peluang..huhu degil gak ak nih

                A few days later,dtg kembali pembantu rumah ak itu..yg dulunya entah kemana dn skrg memunculkn diri..Alhamdulillah mgkin ini petunjuk Allah..akhirnya ak buat keputusan akn pergi pondok utk 2 mnggu ini..menetap lah ak kt umah pun xkde boringnya kdg2 ..memasak*mngasah skill yg ade*,mngemas umah dn mcm2 lg..jd suri rumah buat smntara wktu,bace2 buku atas katil dn terus tlelap....bgitulah ak stiap hari..nmun ak tetap bsyukur..*Allah ..lafaz syukur nih memang xk terucap krn bnyk skali nikmat yg dberikanNya*Syukur Alhamdulillah..Allah ade perancangan yg baik utk ak,berbaik sngka lah ngn Allah ,tiada ruginya,yakin pd Yg mnciptakan ,mengawal urusan kta..jgn lupa ade hikmahnya..

sedikit ceramah dr aku..huhu..nih bkn ckit tp layanlah yezza!!klu rajin bace,klu teruih skip lah

                    "Kita kalau lihat suatu benda itu,ade 2 perkara yg ade dlm benak kta iaitu jika kta tngk bnda tu positif maka ia akn jd positif,jka tgk dr sudut negatif maka ia akn jd -ve .klu nk khidupan bahagia,tenang fikiran ,aman yg mana antara 2 pilihan tu jd milik kta..btulxk??lu fikirlah sndiri..*org yg bnyk inspired ak adelah keluarga ak sndiri*brmksud memikirkan apa pembaikan utk keluarga yg akn ak bina utk msa dpn Dlm hidup kta ini sentiasa ade 2 pilihan ..wajib pilih salah satu ..xkde yg tgh2..pilih nak jd baik ke nak jd jahat,nak syurga ke nak neraka,nak pahala ke nak dosa,nak makan atau xk nak,nak pilih kerajaan yg bawa kta ke syurga ke xk nak...fikirkan itu!skalipun kta nk berkawan pilih nk kwn yg camne..hatta bab kahwen pun wajib kta pertmbngkan!!....*klu nk tahu ak smemangnya bnyk idea dlm kpala aku..apabila dberi peluang utk brckp d dpn ak akn tiba2 xkkan ingt ape yg nk dprkatakan..sbb itulah adenya blog ini ak nk luahkn sgala ape yg ade dlm fikirn,ape yg ak plajari..apabila ak mnulis .automatic idea akn dtg..alhamdulillah..dn dgn sendirinya xk kan terbuku sje dlm kepala otak ak..biarlah xkde yg nk bce pun blog ak..xk kisah sbnrnya..sbb tujuan ak buat blog ni pun sbgi luahan hati,ape yg ak tulis inilah ak sbnrnya..dn jkapun ade yg sudi mmbacenye..syukran jazilan..dn smoga Allah mmbalasnye ngn kbaikan*abih monolog ak..

                  Ape yg kta buat slalu je kna ingt kta dberi nyawa smpai hari ini oleh siapa?utk ape?kmana ak slps ini?bgaimana tmpt kmbali ak?persoalan ni spatutnya yg de dlm buah fikirn kta,....kta nk ke pemimpin yg mmbwa kta pd kmurkaan Allah,mngnjurkn kmaksiatan,apetah lg hukum2 Allah terus tolak..ini  terus mmerintah negara kta..fikirlah brlndskn quran dn sunnah..jgn kta fikir tgk org mcm mne..jgn asyik fikir nk cari duit aje.. bg makan ko darah jah bla nk bg mkn utk roh !!pehe dopp..*bukan bekeng(marah) nih,nk ckp  jah ..lumrah khidupn ..stiap org mmpunyai point of view ,pndpt,idea,perspektif msing2..samo2 kta tuntut ilmu Allah yg Maha Luas,Maha Bijaksana,jgn kta jd org jahil xk tahu ape2,malah xk nk ambil tahu pun benda2 bginih..Ya Allah moga Engkau tetapkan hati aku pd jlnMu,jgn Engkau membolak-balikkan hati aku ."

seterusnya riwayat aku ..huhu

                Kembali kisah ak*sbnrnya malu nk tulis*hehe..xkpolah ..nih nk bercerita jodoh.. hurmm..bknnyo ak bulih doh.. cumonyo gtu lah..*tersenyum sipu sorg2*..ramai doh org duk cerita psal jodoh,nikah,kahwin awal,xknak kahwin,couple ,cerai ..mcm2 lah..semuo org nk nikah rasoyo..sbb itu psnn nabi..nabi xk mngaku umat klu xkse nikah..sbb nabi nk umatnya yg ramai di hari kiamat kelak..lgi huraian lbh lnjut bleh rujuk hadis sohih.

                      Apbl reflect balik pd diri ak..ak xk layak nk brcakap mngenai ini..krn Allah sudah tetapkan perancangnNya..Allah dh aturkn segalanya dgn teratur..xk layak utk kta bicarakannya..cuma ak ini kna bnyk perbaiki diri ,dkatkn diri kpdNya..insyallah Allah akn bg ptunjuk..sbnrnya ak amat merindukan suasana islamic,bi'ah soleh solehah,suasana mnghidupkn quran..sbb itulah impian ak slama ini..ak ingn mencari seorg Adam yg perwatakanya sungguh mulia,bertanggungjwb,xk melalaikn perintah Allah dn Rasul,rajin menuntut ilmu, ..di luar nye nmpk elok dn didlm juga lg btambh elok..krn ape krn satu shja ..dia dpt membwa ak selamat mnuju akhirt kelak,membimbing mnggapai syurga Illahi,selamatkan aku dan zuriatku dr azab api neraka,dsamping brdakwah utk ku dn org lain jga..

            Setiap org ingnkan pasangan yg baik,Allah berfirman dlm surah An-Nur:26..perempuan yg baik utk lelaki yg baik ,lelaki yg baik utk perempuan yg baik dn bgitulah sebaliknya..bgitulah baitulmuslim yg  aku ingnkan..krn melalui baitul muslim wujudlah sebuah msyrkt muslim seterusnya wujudlh sebuah negara islam yg indah...ermmm.Alhamdulillah
               
                 

2 comments:

Terima Kasih Daun Keladi,
Ada Jodoh Kta Jumpa Lagi..
Pen Merah Pen Biru,
Kalau Hodoh,adeTak Kena,ade Silap,ade Benci,sila Tegur..