Monday, January 28, 2013

Rindu itu adalah ^_^

Assalamualaikum..salam rindu ku pd blog nih..
 
 fuhhh..fuhhh..dah berhabuk dah,..urmm..dah bersawang dah ..bginilah apabila waktu keboringan baru nak menjengah ..nampak kan disituh..

   Alhamdulillah..memang lama dah tidak update blog nih..buat-buat busy sebenarnya..
coretan kali ini adalah mngenai  " RINDU". 

mood saya pada ketika ini dan Insyallah berkekalan  adalah mood  'rindu'.
Rindu ini boleh dedifinisikan dengan banyak makna . 
Jadi rindu yang saya nak utarakan disini adalah.. 
 rinduku pada manusia dan alam disekililingku. Bukan nak bersajak ke apa nih.. aha hanya coretan..memang kita tidak boleh nak nafikan memang ade dalam hati kita ini perasaan rindu ,perasaan cinta,perasaan sayang pada seseorang atau sesuatu benda..tipulah kalu cikit pun xkde perasaan itu..itu orang yang takde perasaan namanya..

Dan kta harus ingat pada satu pekara iaitu :: SIAPA YANG MENJADIKAN PERASAAN RINDU,KASIH SAYANG ITU? :: ingatlah bahawa ALLAH lah yang menitipkan dalam hati  kita perasaan itu. Jadi segala milikNya lah perasaan rindu itu,malah pemilik segala yang ada pada diri kita ini.
maka ingatlah pada hadis ini ,

“ Dari Anas r.a. dari Nabi saw. Bersabda: “ Barang siapa ada tiga perkara padanya, ia telah mendapatkan manisnya iman, yaitu hendaklah Allah dan Rasul-Nya lebih dicintai olehnya dari apa yang selain keduanya, hendaklah ia mencintai dan membenci seseorang semata karena Allah, dan hendaklah ia benci untuk kembali kepada kekafiran, sebagaimana ia benci jika akan dicampakkan ke dalam neraka”. (H.R. Bukhari Muslim)

tak usah tanya pada orang lain ,tanya pada diri kita dulu
tepuk dada tanya iman
sejauh mana 


mari sama2 menghayati bait2 rangkap nasyid hijjaz :-

Rindu itu adalah
Anugerah dari Allah
Insan yang berhati nurani
Punyai rasa rindu
Rindu pada kedamaian
Rindu pada ketenangan
Rindukan kesejahteraan
Dan juga kebahgiaan.

maka kita yang berhati nurani ini dipilih Allah untuk mempunyai perasaan ini..
ok..
ermmm..
 bla nak masuk topik nih  ^_^'
ok..ok..hahaha ..*monolog dalaman*,"ape yang nak disampaikan sebenarnya nih.dia nih rindu pada sape eh"
 
Orang-orang bertaqwa
Rindu akan kebenaran
Kejujuran dan keikhlasan
Keredhaan Tuhannya
Orang mukmin merindukan
Anak-anak yang soleh
Isteri-isteri yang solehah
Keluarga bahagia..



memang sebenarnya saya rindu pada seseorang ..ehemmm.. seseorang?? aah..seseorang kenapa?tak boleh ke?.. seorang yang macam mna? boy or girl..erkkk...ermmm macam mne nak terangkan ye..
***apabila hati berbicara***

    saya xkder citer yang best2 nak diceritakan tapi ade brmcm kisah..*bkn ke cter ngn kisah tuh sama*...owhh aah.. xk 'episode' lah nak senang..ehhh dia nih banyak songeh lah..hhahaha..
**maaf yang inih lain cerita ye**

ingin  daku perkatakan disini ..daku amat rindukan sahabat-sahabat itu..kerana sahabat itu yang sentiasa berada disisi kta apabila kita diluar pantauan ibubapa kita..
bknkah bgitu..
ye..
 kita memang bnyk bersama sahabat-sahabat...sahabat yang bagaimana kta rasa paling erat dan rasa begitu (izzah) dn gah bila bersama mereka?..iaitu
          sahabat yang sentiasa bersama dikala susah senang dalam bergerak kerja dakwah,berpgrm bersama2..bersama - sama mengikuti sunnahnya ,berada dalam halaqah ilmu...menuntut ilmu Allah yang Maha Luas..Allah ...tidak terucap di bibirku sahabat2 ini..aku amat rindu pada mereka...Ini kerana kasih sayang persahabatan kta jalin ini adalah kerana Allah...Allah menyatukan hati kita untuk tetap istiqamah dalam menegakkan agama yang satu-satunya diredhai -Nya..iaitu ISLAM..walau apupun terjadi antara kita,walaupun maut yang memisahkan yang pasti Allah meminjamkan untuk kita sahabat2 ini. untuk kita memperbaiki diri antara satu sama lain,dn menasihati kearah kebaikan..dan yang penting Janji Allah itu pasti Allah tidak menyia-nyiakan amalan baik seseorang itu dan pasti membalasnya dengan balasan jannatul firdaus..Insyallah  =)

walaupun ramai kawan di sekeliling kta tapi sngat berbeza skali jika kta berkenalan hanya sebentar tetapi berdakwah bersama-sama(pendakwah) berbanding berkenalan cukup lama dan semata2 gelaran kawan...namun itu bukan suatu penghalang untuk kita berkenal-kenalan dengan semua orang .Malah itu merupakan suatu cabaran untuk kita memahami mereka dengan lebih dekat dan menyampaikan perkara kebaikan untuk mereka..

oh sahabatku,tidak kiralah ape status kamu,jawatan dan pangkat kamu,kedudukan kamu disisi manusia kelak,jangan sesekali kamu  lupa dsaat kita bergelak tawa bersama-sama,mengharungi onak dan duri di lembah2 yang ckup merbahaya..halangan sentiasa datang didpn,blkg kiri dan kanan.. *cehwahh ..hiperbola pun boleh* dan ingatlah kita hidup atas muka bumi ini yang milik tunggal Allah Rabbul Jalil..jadikan Islam tertegak diatas muka bumi ini..*pesanan utk diri ku sendiri*

memang kta merasakan ..aku nih masih muda remaja..jadi remaja nih 'kita patut enjoy!!!yahoooo..'lg 'remaja hanya sekali dalam seumur hidup..jd..'..dan..dan ..kita jangan lupa mati boleh bila-bila masa,tidak kira tempat,saat waktu berdetik..bila sampai masanya jadilah mesin mengesan degupan jantung (ECG)-electrocardiogram)*entahlah betul ke xk*...mnjadi berhenti buat selama-lamanya..

ermmmm ..memang begitu hakikat Allah jadikan remaja nih bgini ..pada usia yang muda inginkan keseronokan ,hiburan yang menggedik jiwa dn bermacam2 perasaan hati...oleh sebab ,pengaruh dajjal dah semakin berleluasa sekarang nih ,maka mohon perlindungan dari fitnah dajjal tersebut..

dan beruntunglah bagi mereka yang mnjaga hatinya,dirinya,maruhnya dan seluruh pancainderanya untuk perkara-perkara yang Allah redha..subhanallah..

Oleh itu..sahabat-sahabatku teruskanlah perjuangan ini..jangan mudah berputus asa,dan la tahzan ,kerana daku sentiasa ade disisimu..walaupun jauh dimata tapi dekat dihati..

Wahai umat manusia! Sesungguhnya Kami telah menciptakan kamu dari lelaki dan perempuan, dan Kami telah menjadikan kamu berbagai bangsa dan bersuku puak, supaya kamu berkenal-kenalan (dan beramah mesra antara satu dengan yang lain). Sesungguhnya semulia-mulia kamu di sisi Allah ialah orang yang lebih taqwanya di antara kamu, (bukan yang lebih keturunan atau bangsanya). Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui, lagi Maha Mendalam PengetahuanNya (akan keadaan dan amalan kamu).” (Al-Hujuraat: 13) 

Para pencinta kebenaran
Rindukan suasana
Masyarakat yang terjalin
Aman dan sejahtera
Merindukan tertegaknya
Kalimah allah di muka bumi
Dan dalam merindukan
Keampunan Tuhannya
Dan seluruh umat itu
Merindukan cahaya
Yang menyinari kehidupan
Rindu kepada Tuhan


**************sangat merinduimu sahabat-sahabatku ukhuwwah fillah abdan  abada **************


                                                             saranghaeo <3

















4 comments:

Terima Kasih Daun Keladi,
Ada Jodoh Kta Jumpa Lagi..
Pen Merah Pen Biru,
Kalau Hodoh,adeTak Kena,ade Silap,ade Benci,sila Tegur..